Зміст
- Молитви щоденні
- Вечірня
- Мале повечір'я
- Тропарі на повечір'ї
- Канон до Ісуса Найсолодшого
- Подячний канон до Пресвятої Богородиці
- Канон до Пресвятої Богородиці
- Канон до Ангела Охоронителя
- Канон Безплотним Силам
- Канон до Іоана Предтечі
- Канон покаянний
- Канон Одигітрії
- Канон святим апостолам
- Канон свт. Миколаю Чудотворцю
- Канон Чесному і Животворчому Хресту
- Канон всім святим
- Канон померлим
- Молитви вечірні
- Молитви ранішні
- Правило від осквернення
- Полуношниця повсякденна
- Полуношниця суботня
- Полуношниця недільна
- Канон Пресвятій і Животворчій Тройці
- Рання відправа
- Час перший
- Час третій
- Час шостий
- Час дев'ятий
- Зображальні
- Канон пасхальний
- Часи на Святу Пасху
- Послідування до Святого Причастя
- Молитви перед Святим Причастям
- Молитви після Святого Причастя
- Чин як співати псалми
- Правило до Святого Причастя
- Читання кондаків на часах і на обітниці протягом тижня
- Повчання про молитовне правило
- Від редакції
- Зміст
Відповідно до Церковного Уставу, увечері покладається з увагою вислухати або прочитати вечерню й навечірню.
На повечірні після Символу віри читаються канон Ісусові Христу, канон Богородиці, канон Ангелові Хоронителеві й канон даного дня.
Що й у який день покладено читати на навечірні, указується нижче.
Починати визначене правило так (роблячи поясний уклін);
Боже, милостивий будь до мене, грішного.
Боже, очисти гріхи мої й помилуй мене.
Ти, що створив мене Господи, помилуй.
Без числа згрішив, Господи, прости мені.
Владичице моя, Пресвята Богородице, спаси мене, грішного.
Звертання до Ангела Хоронителеві й до святого:
Святий Ангеле Охронителю мій, від усякого зла збережи мене.
Святий апостоле, або мученику, або преподобний отче (ім'я), моли Бога про мене.
У суботу на повечір’ї, напередодні неділі, варто прочитати канон Господу Ісусові (що при акафісті Ісусу Найсолодшому), канон молебний (Параклісис) до Пресвятої Богородиці або канон Богородиці, покладений на повечірні відповідно до гласу в Октоїху, і канон Ангелові Хоронителеві. По прочитанні канонів - молитви: «Достойно є...», Трисвяте по «Отче наш» і недільний кондак гласу, що доводиться на цей тиждень.
Якщо ж на цей день доводиться й святкування святого, то кондак святого не читається, а лише один недільний кондак.
Якщо ж у неділю буде свято на честь Господа нашого Ісуса Христа, то недільний кондак не читається, але лише кондак цього свята.
На неділю може припасти Богородичне свято, у цьому випадку недільний кондак читається.
У великопісні суботи й у суботи П'ятидесятниці читається кондак Тріоді.
Мала повечірня закінчується так: «Господи, помилуй» (40), «Ти, що кожного часу...» та інше, «Непорочна, чиста...», «І дай Владико нам...».
Чиниться відпуст, або хто хоче:
-тропарі: "Помилуй нас, Господи, помилуй нас...»
і молитви вечірні, як звичайно.
У неділю на повечір’ї (напередодні понеділка): канон Ісусові Найсолодшому, молебний канон Пресвятій Богородиці або канон гласу тижня по Октоїху й канон Архангелам, а також, за бажанням, і канон Ангелові Хоронителеві (у правильниках київських і почаївських канон Архангелам не зазначений). Після « Достойно є...» - Трисвяте по "Отче наш». Якщо доводиться свято або святкування на честь святого, то читається кондак цього свята або святого. Якщо ж немає ні свята, ні святкування на честь святого, то читається тропар храму (якщо храм в ім'я Господа або Богородиці), а потім дня: «Небесних воїнств...». Якщо ж храм на честь святого, то покладено читати тропар дня, потім - храму, а також: «Боже отців наших...», «Наче багряницею...», «Слава...", «Зі святими упокій...», «І нині...», «Молитвами, Господи, всіх святих...", «Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.
У понеділок на повечір’ї (напередодні вівторка): канон покаянний Господу Ісусові Христу, молебний канон Пресвятій Богородиці або канон по гласі Октоїха, канон святому Предтечі Іоанну й канон Ангелові Охоронителеві. Після « Достойно є...» і по «Отче наш» - тропар храму (якщо храм в ім'я Господа або Богородиці), потім - святому Предтечі Іоанну і храмовий (якщо храм на честь святого), а також: «Боже отців наших...», « Наче багряницею...», «Слава...», «Зі святими упокій...», «И нині...», -«Молитвами, Господи, всіх святих...» та інше.
Якщо ж у цей день є свято або свято на честь святого, то читається тільки один кондак цього свята або святого, а також: «Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.
У вівторок на повечір’ї (напередодні середи) читається канон Ісусові Найсолодшому, канон Богородиці Одигітрії, або канон молебний, або по гласі Октоїха, і канон Ангелові Хоронителеві. Після « Достойно є...» читається тропар «Спаси, Господи людей Твоїх...», потім храмовий тропар Богородиці або святого, а також: «Боже отців наших...», « Наче багряницею усім світі...», «Слава...», «Зі святими упокій...», «И нині...», «Молитвами, Господи, всіх святих...».
Якщо ж на цей день доводиться свято або свято на честь святого, то читається тільки один кондак цього свята або святого, а далі «Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.
У середу на повечір’ї (напередодні четверга): канон покаянний Господу Ісусові Христу, молебний канон Пресвятій Богородиці, канон святим апостолам або канон Святителеві Миколі, хто як побажає. Деякі ж читають й акафіст Святителеві Миколі ввечері або ранком, за бажанням. Після « Достойно є...» тропар храму (якщо храм в ім'я Господа або в ім'я Богородиці), потім «Апостоли святі...», «Правило віри...» і тропар храму на честь святого, а також «Боже отців наших...», « Наче багряницею...», «Слава...», «Зі святими упокій...», «И нині...», «Молитвами, Господи, всіх святих...».
Якщо ж буде свято або святкування святого, то читається один кондак цього свята або святого, після чого. «Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.
У четвер на повечір’ї (напередодні п'ятниці) читається на повечірні канон Чесному Хресту, молебний канон Пресвятій Богородиці або Октоїха і канон Ангелові Охоронителеві. Після « Достойно є...» варто читати ті ж тропарі, які зазначені у вівторок, та інше.
У п'ятницю на повечір’ї (напередодні суботи): канон Ісусові Найсолодшому, неодмінно акафіст Пресвятій Богородиці, канон Ангелові Хоронителеві, канон Всім святим і канон заупокійний. Якщо ж хто побажає прочитати акафіст Пресвятій Богородиці ранком або, як прийнято в багатьох церквах, на утрені, після 6-й пісні, то читати кондаки і ікоси за бажанням, але канон акафістний варто прочитати на повечір’ї або ранком. Після " Достойно є...» - Трисвяте по «Отче наш», тропар «Апостоли, мученики і пророки...», «Слава...», «И нині...», «Як первістки природи...», "Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.
Деякі, маючи любов до Ісуса Найсолодшого й Пресвятої Богородиці, щодня, до або після утрені, читають акафісти з міркуванням про Божественні Таємниці, міняючи читання через день, тобто в суботу - акафіст Пресвятій Богородиці, у неділю - Ісусу Найсолодшому, у понеділок - знову Богородиці, у вівторок - Ісусу Найсолодшому, і так в усі дні, що досить похвально, тому що ця богоугодна й благочестива справа; тільки кожний повинен дотримувати, щоб робилося це не під час ранкового співу (тобто не в храмі).
Після ранкових молитов зразу без „Достойно є...” читається полунощница від „Блаженні непорочні...”, кафізма 17; якщо ж ні, те – і „Достойно є...” і відпуст.
Полуношницю ж і ексалсалми (шестопсалміє) у церкві слід слухати з увагою, і в цей час ієреєві не треба нічого читати, крім ранкових молитов по служебнику, але слухати читанню і співу церковному або читати ті ж канони, що читаються на утрені.
Неприпустимо під час ранкового співу в храмі читати молитви до Причащання, акафіст або що-небудь інше. Бог дарував нам загальні і спільні ранкові, і вечірні молитви, щоб єдиними вустами і єдиним серцем славити й оспівувати Бога.
По закінченні ж утрені і першого часу в келії або в дома можна читати хто, що побажає: або з Євангелія і Апостола, або який-небудь акафіст із канонами. Коли наступить час, за звичаєм, читаються часи 3-й і 6-й з тропарями. У великопісні дні, коли буває літургія раніше освячених Дарів, варто читати і час 9-й або уважно вислухати його читання в храмі. Так випадає на повечір’ї Різдва Христового і Богоявлення, якщо є піст, слухають царські часи, що читають у храмі; і у Великий Четвер, і у свято Святої П'ятидесятниці читається 9-й час разом з обітницею, на якій читаються «Блаженні» повсякденні, Апостол і Євангеліє до Причастя. Потім: «Пом'янь нас, Господи...» та інше по «Отче наш», кондаки читаються, як указується нижче, далі «Господи, помилуй» (12), «Всесвята Тройця...», «Нехай буде ім'я Господнє...» (тричі), «Благословлю Господа...» і відпуст часа.
Читання кондаків на часах і на обітниці протягом всього тижня
У неділю після «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» - кондак недільний і храму на честь святого. «Слава...», кондак на честь святого цього дня, «і нині...», кондак храму Богородиці. Якщо ж храм не Богородиці, то: «і нині...», «Заступнице християн...».
Якщо в цей день святкується Різдво Христове або Богоявлення, або Преображення, або Воздвиження Чесного Хреста, то читається один кондак цього свята. Якщо ж на цей день доводиться інше Господнє свято або Богородичне, тоді читається кондак недільний, «Слава...», «І нині...» і кондак свята.
Під час Святої Четиридесятниці читаються недільний кондак, «Слава...», кондак Тріоді, неділі по гласу, і нині...», храму Богородиці. Якщо ж храм не Богородиці, то: «Слава...», кондак храму святого, «і нині...», Тріоді.
Те ж саме й у Святу П'ятидесятницю, в усі неділі до відання Великодня: спочатку читається кондак Тріоді. «Слава...», кондак храму святого, «і нині...», кондак Великодня. По Вознесінні Господньому читається кондак даного свята до неділі Всіх святих.
У понеділок по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш», якщо храм на честь Господа або Богородиці, то читається кондак храму, потім дня і денного святого. «Слава...», «Зі святими упокій...», «І нині...». «Заступнице християн...», а де немає храму на честь Господа і Богородиці, першим читається кондак дня, і храму святого, також кондак денного святого. «Слава...», «Зі святими упокій», «і нині...», «Заступнице християн...».
У вівторок по «Отче наш» кондак храму на честь Господа або Богородиці, і дня, також денного святого. «Слава...", "Зі святими упокій...», «і нині...», "Заступнице християн...». У храмі Іоанна Хрестителя кондак храму у вівторок на часах по «Полегши, відпусти...» не читається, тому що читається денний кондак Іоанну Хрестителю.
У середу по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» - кондак дня «Вознісся на хрест...» і храму святого, і денного святого. «Слава...», «Зі святими упокій...», «і нині...», «Заступнице християн...».
У четвер по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» - кондак храму на честь Господа або Богородиці, і дня - святих апостолів і Святителя Миколая, також і святого денного. «Слава...», "Зі святими упокій..,», "і нині...», «Заступнице християн...».
У п'ятницю по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» кондаки читаються також, як і у середу.
У суботу по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» - кондак храму на честь Господа або Богородиці і дня, а також святого денного. «Слава...», «Зі святими упокій...», « і нині...», «Заступнице християн...». Якщо ж збігається свято Господнє або Богородичне, з попраздництвом, у суботу і у всю седмицю (крім неділі) читається кондак тільки даного свята до його відання, а денні кондаки опускаються. Якщо Пам'ять святого випадає на попраздництво і заради цього відбувається полієлей або славослів'я, то читається кондак цього святого. «Слава і нині...» - кондак свята, якого відбувається попраздництво. У дні П'ятидесятниці читається спочатку кондак Тріоді, «Слава...»- святого денного, «і нині...» - кондак Великодня. А по віданні Великодня - «і нині...» - кондак цього свята, до неділі Всіх святих.
Варто також пам'ятати, що якщо Октоїх не співається у весь тиждень, зберігаються тропарі і кондаки денні.
Є традиція, готуючись до ранньої літургії, правило до Святого Причащання починати із псалмів: «Господь пасе мене...» та інше, і канон до Причащання і молитви. По іншій же традиції, починають від обітниці, тобто від «Благослови, душі моя, Господа...», а по закінченні обітниці вимовляють зазначені вище псалми, канон і молитви до Причащання, а потім - часи і відпуст. Це припустимо, тому що здавна святі апостоли і богоносні отці узаконили, і відвели різним молитвам певний час, щоб кожна молитва звершувалася у свій час: полунощниця і утреня – уночі; часи - кожний у свою годину; вечерня - увечері.
На Світлій седмиці у Святий Великдень замість звичайного правила читається канон Великодня з Богородичними і великодні часи. Перед здійсненням літургії крім того прочитуються канон і молитви до Святого Причащання.
Обов'язково і необхідно людині будь-якого віку, і статі знати молитви: «Отче наш», «Богородице Діво, радуйся... » і Символ віри: «Вірую в Єдиного Бога Отця...» і читати їх по декілька разів щодня.
Цікавий духовний досвід преподобного Серафима Саровського.
Якщо йому скаржилися на неможливість виконувати молитовне правило, то він радив молитися постійно: і під час праці, і прямуючи куди-небудь, і навіть у ліжку. А якщо хто має у своєму розпорядженні час, нехай приєднує і інші душе-корисні молитвослів’я, і читання канонів, акафістів, псалмів, Євангелій і Апостола. Радив святий вивчати порядок богослужіння і тримати його в пам'яті.
Він уважав необов'язковими довгі молитовні правила і не зобов'язував послушниць читанню довгих акафістів, щоб цим не накласти зайвої ваги на немічних, але строго нагадував, що молитва не повинна бути формальною: «Ті ченці, які не з'єднують зовнішню молитву із внутрішньої, не ченці, а чорні головешки!» Знаменитим стало його правило для тих мирян, які в силу життєвих обставин не можуть читати звичайні ранкові і вечірні молитви: ранком, перед обідом і ввечері тричі читати «Отче наш», тричі «Богородиці Діво, радуйся», «Вірую»; займаючись необхідними справами, з ранку до обіду творити Молитву Ісусову: «Господи, Ісусові Христе Сину Божий, помилуй мене, грішного» або просто «Господи, помилуй», а від обіду до вечора - "Пресвята Богородице, спаси мене, грішного» або «Господи, Ісусе Христе, Богородицею, помилуй мене, грішного».
«У молитвах вникай в себе, - радив подвижник, - тобто розум збери і з'єднай з душею. Спочатку день, два і більше твори молитву одним розумом, роздільно, вникаючи особисто кожному слову. Потім, коли Господь зігріє серце твоє теплотою Своєї благодаті і з'єднає в тобі їх в єдиний дух, тоді потече в тобі молитва інша безупинно і завжди буде з тобою, насолоджуючи і насичуючи тебе...» Преподобний говорив, що, виконуючи це правило зі смиренністю, можна досягти християнської досконалості і у мирському житті.
***
Бажаючий причаститися повинен гідно приготуватися до цього Святого Таїнства. Готування це (у церковній практиці воно називається говінням) триває кілька днів і стосується як тілесної, так і духовного життя людини. Тілу пропонується помірність, тобто тілесна чистота і обмеження в їжі (піст). У дні поста виключається їжа тваринного походження: м'ясо, молоко, яйця і, при строгому пості, риба. Хліб, овочі, фрукти вживаються в помірній кількості. Розум не повинен розсіюватися по дріб'язках життєвим і розважатися.
У дні говіння слід відвідувати богослужіння в храмі, якщо дозволяють обставини, і більш завзято виконувати домашнє молитовне правило: хто читає звичайно не всі ранкові і вечірні молитви, нехай читає всі повністю, хто не читає канони, нехай у ці дні читає хоча б по одному канону. Напередодні причащання треба бути на вечірнім богослужінні і прочитати дома, крім звичайних вечірніх молитов, канон покаянний, канон Богородиці і Ангелу Охоронителю. Канони читають або один за другим повністю, або з'єднуючи в такий спосіб: читаються ірмос першої пісні покаянного канону («Як по суші...») і тропарі, потім - тропарі першої пісні канону Богородиці («Багатьма опанований...»), опускаючи ірмос «Воду пройшовши...», і тропарі канону Ангелу Охоронителю, теж без ірмоса «Співаємо Господу...». Так само читають і наступні пісні. Тропарі перед каноном Богородиці і Ангелу Охоронителю, а також стихири після канону Богородиці в такому випадку опускаються.
Читається також канон до Причащання і, хто побажає, акафіст Ісусу Найсолодшому. Після опівночі вже не їдять і не п'ють, тому що прийнято приступати до Таїнства Причащання натще. Ранком прочитуються ранкові молитви і все послідування до Святого Причащання, крім канону, прочитаного напередодні.
Після прийняття Святих Тайн треба вислухати або прочитати молитви після Святого Причащанні.