Зміст

  1. Молитви щоденні
  2. Вечірня
  3. Мале повечір'я
  4. Тропарі на повечір'ї
    1. Недільні тропарі і кондаки
    2. Тропарі дванадесятих свят
    3. Тропарі і кондаки денних
    4. Тропарі і кондаки святим (загальні)
  5. Канон до Ісуса Найсолодшого
  6. Подячний канон до Пресвятої Богородиці
  7. Канон до Пресвятої Богородиці
  8. Канон до Ангела Охоронителя
  9. Канон Безплотним Силам
  10. Канон до Іоана Предтечі
  11. Канон покаянний
  12. Канон Одигітрії
  13. Канон святим апостолам
  14. Канон свт. Миколаю Чудотворцю
  15. Канон Чесному і Животворчому Хресту
  16. Канон всім святим
  17. Канон померлим
  18. Молитви вечірні
  19. Молитви ранішні
  20. Правило від осквернення
  21. Полуношниця повсякденна
  22. Полуношниця суботня
  23. Полуношниця недільна
  24. Канон Пресвятій і Животворчій Тройці
  25. Рання відправа
  26. Час перший
  27. Час третій
  28. Час шостий
  29. Час дев'ятий
  30. Зображальні
  31. Канон пасхальний
  32. Часи на Святу Пасху
  33. Послідування до Святого Причастя
  34. Молитви перед Святим Причастям
  35. Молитви після Святого Причастя
  36. Чин як співати псалми
  37. Правило до Святого Причастя
  38. Читання кондаків на часах і на обітниці протягом тижня
  39. Повчання про молитовне правило
  40. Від редакції
  41. Зміст

Відповідно до Церковного Уставу, увечері покладається з увагою вислухати або прочитати вечерню й навечірню.

На повечірні після Символу віри читаються канон Ісусові Христу, канон Богородиці, канон Ангелові Хоронителеві й канон даного дня.

Що й у який день покладено читати на навечірні, указується нижче.

Починати визначене правило так (роблячи поясний уклін);

Боже, милостивий будь до мене, грішного.

Боже, очисти гріхи мої й помилуй мене.

Ти, що створив мене Господи, помилуй.

Без числа згрішив, Господи, прости мені.

Владичице моя, Пресвята Богородице, спаси мене, грішного.

Звертання до Ангела Хоронителеві й до святого:

Святий Ангеле Охронителю мій, від усякого зла збережи мене.

Святий апостоле, або мученику, або преподобний отче (ім'я), моли Бога про мене.

У суботу на повечір’ї, напередодні неділі, варто прочитати канон Господу Ісусові (що при акафісті Ісусу Найсолодшому), канон молебний (Параклісис) до Пресвятої Богородиці або канон Богородиці, покладений на повечірні відповідно до гласу в Октоїху, і канон Ангелові Хоронителеві. По прочитанні канонів - молитви: «Достойно є...», Трисвяте по «Отче наш» і недільний кондак гласу, що доводиться на цей тиждень.

Якщо ж на цей день доводиться й святкування святого, то кондак святого не читається, а лише один недільний кондак.

Якщо ж у неділю буде свято на честь Господа нашого Ісуса Христа, то недільний кондак не читається, але лише кондак цього свята.

На неділю може припасти Богородичне свято, у цьому випадку недільний кондак читається.

У великопісні суботи й у суботи П'ятидесятниці читається кондак Тріоді.

Мала повечірня закінчується так: «Господи, помилуй» (40), «Ти, що кожного часу...» та інше, «Непорочна, чиста...», «І дай Владико нам...».

Чиниться відпуст, або хто хоче:

-тропарі: "Помилуй нас, Господи, помилуй нас...»

і молитви вечірні, як звичайно.

У неділю на повечір’ї (напередодні понеділка): канон Ісусові Найсолодшому, молебний канон Пресвятій Богородиці або канон гласу тижня по Октоїху й канон Архангелам, а також, за бажанням, і канон Ангелові Хоронителеві (у правильниках київських і почаївських канон Архангелам не зазначений). Після « Достойно є...» - Трисвяте по "Отче наш». Якщо доводиться свято або святкування на честь святого, то читається кондак цього свята або святого. Якщо ж немає ні свята, ні святкування на честь святого, то читається тропар храму (якщо храм в ім'я Господа або Богородиці), а потім дня: «Небесних воїнств...». Якщо ж храм на честь святого, то покладено читати тропар дня, потім - храму, а також: «Боже отців наших...», «Наче багряницею...», «Слава...", «Зі святими упокій...», «І нині...», «Молитвами, Господи, всіх святих...", «Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.

 У понеділок на повечір’ї (напередодні вівторка): канон покаянний Господу Ісусові Христу, молебний канон Пресвятій Богородиці або канон по гласі Октоїха, канон святому Предтечі Іоанну й канон Ангелові Охоронителеві. Після « Достойно є...» і по «Отче наш» - тропар храму (якщо храм в ім'я Господа або Богородиці), потім - святому Предтечі Іоанну і храмовий (якщо храм на честь святого), а також: «Боже отців наших...», « Наче багряницею...», «Слава...», «Зі святими упокій...», «И нині...», -«Молитвами, Господи, всіх святих...» та інше.

Якщо ж у цей день є свято або свято на честь святого, то читається тільки один кондак цього свята або святого, а також: «Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.

 У вівторок на повечір’ї (напередодні середи) читається канон Ісусові Найсолодшому, канон Богородиці Одигітрії, або канон молебний, або по гласі Октоїха, і канон Ангелові Хоронителеві. Після « Достойно є...» читається тропар «Спаси, Господи людей Твоїх...», потім храмовий тропар Богородиці або святого, а також: «Боже отців наших...», « Наче багряницею усім світі...», «Слава...», «Зі святими упокій...», «И нині...», «Молитвами, Господи, всіх святих...».

Якщо ж на цей день доводиться свято або свято на честь святого, то читається тільки один кондак цього свята або святого, а далі «Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.

У середу на повечір’ї (напередодні четверга): канон покаянний Господу Ісусові Христу, молебний канон Пресвятій Богородиці, канон святим апостолам або канон Святителеві Миколі, хто як побажає. Деякі ж читають й акафіст Святителеві Миколі ввечері або ранком, за бажанням. Після « Достойно є...» тропар храму (якщо храм в ім'я Господа або в ім'я Богородиці), потім «Апостоли святі...», «Правило віри...» і тропар храму на честь святого, а також «Боже отців наших...», « Наче багряницею...», «Слава...», «Зі святими упокій...», «И нині...», «Молитвами, Господи, всіх святих...».

Якщо ж буде свято або святкування святого, то читається один кондак цього свята або святого, після чого. «Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.

 У четвер на повечір’ї (напередодні п'ятниці) читається на повечірні канон Чесному Хресту, молебний канон Пресвятій Богородиці або Октоїха і канон Ангелові Охоронителеві. Після « Достойно є...» варто читати ті ж тропарі, які зазначені у вівторок, та інше.

 У п'ятницю на повечір’ї (напередодні суботи): канон Ісусові Найсолодшому, неодмінно акафіст Пресвятій Богородиці, канон Ангелові Хоронителеві, канон Всім святим і канон заупокійний. Якщо ж хто побажає прочитати акафіст Пресвятій Богородиці ранком або, як прийнято в багатьох церквах, на утрені, після 6-й пісні, то читати кондаки і ікоси за бажанням, але канон акафістний варто прочитати на повечір’ї або ранком. Після " Достойно є...» - Трисвяте по «Отче наш», тропар «Апостоли, мученики і пророки...», «Слава...», «И нині...», «Як первістки природи...», "Господи, помилуй» (40), « Ти, що кожного часу...» та інше.

Деякі, маючи любов до Ісуса Найсолодшого й Пресвятої Богородиці, щодня, до або після утрені, читають акафісти з міркуванням про Божественні Таємниці, міняючи читання через день, тобто в суботу - акафіст Пресвятій Богородиці, у неділю - Ісусу Найсолодшому, у понеділок - знову Богородиці, у вівторок - Ісусу Найсолодшому, і так в усі дні, що досить похвально, тому що ця богоугодна й благочестива справа; тільки кожний повинен дотримувати, щоб робилося це не під час ранкового співу (тобто не в храмі).

Після ранкових молитов зразу без „Достойно є...” читається полунощница від „Блаженні непорочні...”, кафізма 17; якщо ж ні, те – і „Достойно є...” і відпуст.

Полуношницю ж і ексалсалми (шестопсалміє) у церкві слід слухати з увагою, і в цей час ієреєві не треба нічого читати, крім ранкових молитов по служебнику, але слухати читанню і співу церковному або читати ті ж канони, що читаються на утрені.

Неприпустимо під час ранкового співу в храмі читати молитви до Причащання, акафіст або що-небудь інше. Бог дарував нам загальні і спільні ранкові, і вечірні молитви, щоб єдиними вустами і єдиним серцем славити й оспівувати Бога.

По закінченні ж утрені і першого часу в келії або в дома можна читати хто, що побажає: або з Євангелія і Апостола, або який-небудь акафіст із канонами. Коли наступить час, за звичаєм, читаються часи 3-й і 6-й з тропарями. У великопісні дні, коли буває літургія раніше освячених Дарів, варто читати і час 9-й або уважно вислухати його читання в храмі. Так випадає на повечір’ї Різдва Христового і Богоявлення, якщо є піст, слухають царські часи, що читають у храмі; і у Великий Четвер, і у свято Святої П'ятидесятниці читається 9-й час разом з обітницею, на якій читаються «Блаженні» повсякденні, Апостол і Євангеліє до Причастя. Потім: «Пом'янь нас, Господи...» та інше по «Отче наш», кондаки читаються, як указується нижче, далі «Господи, помилуй» (12), «Всесвята Тройця...», «Нехай буде ім'я Господнє...» (тричі), «Благословлю Господа...» і відпуст часа.

Читання кондаків на часах і на обітниці протягом всього тижня

У неділю після «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» - кондак недільний і храму на честь святого. «Слава...», кондак на честь святого цього дня, «і нині...», кондак храму Богородиці. Якщо ж храм не Богородиці, то: «і нині...», «Заступнице християн...».

Якщо в цей день святкується Різдво Христове або Богоявлення, або Преображення, або Воздвиження Чесного Хреста, то читається один кондак цього свята. Якщо ж на цей день доводиться інше Господнє свято або Богородичне, тоді читається кондак недільний, «Слава...», «І нині...» і кондак свята.

Під час Святої Четиридесятниці читаються недільний кондак, «Слава...», кондак Тріоді, неділі по гласу, і нині...», храму Богородиці. Якщо ж храм не Богородиці, то: «Слава...», кондак храму святого, «і нині...», Тріоді.

Те ж саме й у Святу П'ятидесятницю, в усі неділі до відання Великодня: спочатку читається кондак Тріоді. «Слава...», кондак храму святого, «і нині...», кондак Великодня. По Вознесінні Господньому читається кондак даного свята до неділі Всіх святих.

У понеділок по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш», якщо храм на честь Господа або Богородиці, то читається кондак храму, потім дня і денного святого. «Слава...», «Зі святими  упокій...»,   «І  нині...».   «Заступнице християн...», а де немає храму на честь Господа і Богородиці, першим читається кондак дня, і храму святого, також кондак денного святого. «Слава...», «Зі святими упокій», «і нині...», «Заступнице християн...».

У вівторок по «Отче наш» кондак храму на честь Господа або Богородиці, і дня, також денного святого. «Слава...", "Зі святими упокій...», «і нині...», "Заступнице християн...». У храмі Іоанна Хрестителя кондак храму у вівторок на часах по «Полегши, відпусти...» не читається, тому що читається денний кондак Іоанну Хрестителю.

У середу по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» - кондак дня «Вознісся на хрест...» і храму святого, і денного святого. «Слава...», «Зі святими упокій...», «і нині...», «Заступнице християн...».

У четвер по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» - кондак храму на честь Господа або Богородиці, і дня - святих апостолів і Святителя Миколая, також і святого денного. «Слава...», "Зі святими упокій..,», "і нині...», «Заступнице християн...».

У п'ятницю по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» кондаки читаються також, як і у середу.

У суботу по «Полегши, відпусти...» і по «Отче наш» - кондак храму на честь Господа або Богородиці і дня, а також святого денного. «Слава...», «Зі святими упокій...», « і нині...», «Заступнице християн...». Якщо ж збігається свято Господнє або Богородичне, з попраздництвом, у суботу і у всю седмицю (крім неділі) читається кондак тільки даного свята до його відання, а денні кондаки опускаються. Якщо Пам'ять святого випадає на попраздництво і заради цього відбувається полієлей або славослів'я, то читається кондак цього святого. «Слава і нині...» - кондак свята, якого відбувається попраздництво. У дні П'ятидесятниці читається спочатку кондак Тріоді, «Слава...»- святого денного, «і нині...» - кондак Великодня. А по віданні Великодня - «і нині...» - кондак цього свята, до неділі Всіх святих.

Варто також пам'ятати, що якщо Октоїх не співається у весь тиждень, зберігаються тропарі і кондаки денні.

Є традиція, готуючись до ранньої літургії, правило до Святого Причащання починати із псалмів: «Господь пасе мене...» та інше, і канон до Причащання і молитви. По іншій же традиції, починають від обітниці, тобто від «Благослови, душі моя, Господа...», а по закінченні обітниці вимовляють зазначені вище псалми, канон і молитви до Причащання, а потім - часи і відпуст. Це припустимо, тому що здавна святі апостоли і богоносні отці узаконили, і відвели різним молитвам певний час, щоб кожна молитва звершувалася у свій час: полунощниця і утреня – уночі; часи - кожний у свою годину; вечерня - увечері.

На Світлій седмиці у Святий Великдень замість звичайного правила читається канон Великодня з Богородичними і великодні часи. Перед здійсненням літургії крім того прочитуються канон і молитви до Святого Причащання.

Обов'язково і необхідно людині будь-якого віку, і статі знати молитви: «Отче наш», «Богородице Діво, радуйся... » і Символ віри: «Вірую в Єдиного Бога Отця...» і читати їх по декілька разів щодня.

Цікавий духовний досвід преподобного Серафима Саровського.

Якщо йому скаржилися на неможливість виконувати молитовне правило, то він радив молитися постійно: і під час праці, і прямуючи куди-небудь, і навіть у ліжку. А якщо хто має у своєму розпорядженні час, нехай приєднує і інші душе-корисні молитвослів’я, і читання канонів, акафістів, псалмів, Євангелій і Апостола. Радив святий вивчати порядок богослужіння і тримати його в пам'яті.

Він уважав необов'язковими довгі молитовні правила і не зобов'язував послушниць читанню довгих акафістів, щоб цим не накласти зайвої ваги на немічних, але строго нагадував, що молитва не повинна бути формальною: «Ті ченці, які не з'єднують зовнішню молитву із внутрішньої, не ченці, а чорні головешки!» Знаменитим стало його правило для тих мирян, які в силу життєвих обставин не можуть читати звичайні ранкові і вечірні молитви: ранком, перед обідом і ввечері тричі читати «Отче наш», тричі «Богородиці Діво, радуйся», «Вірую»; займаючись необхідними справами, з ранку до обіду творити Молитву Ісусову: «Господи, Ісусові Христе Сину Божий, помилуй мене, грішного» або просто «Господи, помилуй», а від обіду до вечора - "Пресвята Богородице, спаси мене, грішного» або «Господи, Ісусе Христе, Богородицею, помилуй мене, грішного».

«У молитвах вникай в себе, - радив подвижник, - тобто розум збери і з'єднай з душею. Спочатку день, два і більше твори молитву одним розумом, роздільно, вникаючи особисто кожному слову. Потім, коли Господь зігріє серце твоє теплотою Своєї благодаті і з'єднає в тобі їх в єдиний дух, тоді потече в тобі молитва інша безупинно і завжди буде з тобою, насолоджуючи і насичуючи тебе...» Преподобний говорив, що, виконуючи це правило зі смиренністю, можна досягти християнської досконалості і у мирському житті.

***

Бажаючий причаститися повинен гідно приготуватися до цього Святого Таїнства. Готування це (у церковній практиці воно називається говінням) триває кілька днів і стосується як тілесної, так і духовного життя людини. Тілу пропонується помірність, тобто тілесна чистота і обмеження в їжі (піст). У дні поста виключається їжа тваринного походження: м'ясо, молоко, яйця і, при строгому пості, риба. Хліб, овочі, фрукти вживаються в помірній кількості. Розум не повинен розсіюватися по дріб'язках життєвим і розважатися.

У дні говіння слід відвідувати богослужіння в храмі, якщо дозволяють обставини, і більш завзято виконувати домашнє молитовне правило: хто читає звичайно не всі ранкові і вечірні молитви, нехай читає всі повністю, хто не читає канони, нехай у ці дні читає хоча б по одному канону. Напередодні причащання треба бути на вечірнім богослужінні і прочитати дома, крім звичайних вечірніх молитов, канон покаянний, канон Богородиці і Ангелу Охоронителю. Канони читають або один за другим повністю, або з'єднуючи в такий спосіб: читаються ірмос першої пісні покаянного канону («Як по суші...») і тропарі, потім - тропарі першої пісні канону Богородиці («Багатьма опанований...»), опускаючи ірмос «Воду пройшовши...», і тропарі канону Ангелу Охоронителю, теж без ірмоса «Співаємо Господу...». Так само читають і наступні пісні. Тропарі перед каноном Богородиці і Ангелу Охоронителю, а також стихири після канону Богородиці в такому випадку опускаються.

Читається також канон до Причащання і, хто побажає, акафіст Ісусу Найсолодшому. Після опівночі вже не їдять і не п'ють, тому що прийнято приступати до Таїнства Причащання натще. Ранком прочитуються ранкові молитви і все послідування до Святого Причащання, крім канону, прочитаного напередодні.

Після прийняття Святих Тайн треба вислухати або прочитати молитви після Святого Причащанні.

на початок